Vad är sant?

Kan jag bilda en åsikt utifrån mina egna (korkade) analyser som givetvis är helt sanningsenliga eftersom jag utgått från mina egna värderingar och de är ju som pappas och han har ju alltid rätt....

Jaha, nu när de nya reglerna är här så är det nog många som rynkar näsan, inte minst J-nytts fotbollskrönikör. Hur är det möjligt för domaren att avgöra om ett inkast överstiger 12,2 meter? Det är nämligen det som satts som maxgräns för inkast.

Om du nu berättar om denna "nya regel" för din "kritiskt" tänkande kompis som drickandes en pucko framför ett trasigt donkeykong nickar med på ett sådär intelligent vis som bara ett lowlife kan göra, så skulle detta kunna resultera i följande: Puckokillen träffar en kompis senare på kvällen varpå följande dialog uppstår:


Puckokillen: Dö, vet du vad jag hörde idag?

Kompis: Nej

Puckokillen: Nehej

Kompis: Ja men det kan ju inte jag veta...


Nu uppstår ett fem minuters meningslöst maktspel, snacka om slöseri med tid.


Puckokillen: Jo du vet han som skriver om fotboll på J-nytt. Han säger att man inte får kasta längre en 122 meter.

Kompis: Vadå 122 meter? Vet du hur lång en fotbollsplan är?

Puckokillen: Ja det är klart! Jag har spelat fotboll längre än dig din lille jävel!

Kompis: Jaha vad har du för bevis?

Puckokillen: Jag kan ringa min pappa direkt, han kommer ihåg allt till skillnad från din.

Kompis: Döö, du ska inte snacka skit om min farsa, han är i alla fall längre än din jävla gubbfarsa...


Den meningslösa dialogen fortsätter. När säsongen sedan drar igång och de båda kompisarna sitter i omklädningsrummet inför seriepremiären säger puckokillen:

-Grabbar, tänk på inkasten nu!
-Vadå? undrar grabbarna.

-Vadå, har ni inte hört om den nya regeln?

-Nej, vilken regel....

-Ja, det som stod om inkast på J-nytt.


Nu uppstår en meningslös diskussion som stör i uppladdningen för seriepremiären.

Vad lär man sig då av detta?

Ifrågasätt alltid källan direkt men gör det på ett vänligt sätt. Ställ dig vissa frågor.

Var kommer informationen ifrån? Hur trovärdig inom det specifika ämnet är personen som lämnar informationen? Är det relevant?

Denna händelse kan appliceras på de flesta situationer som uppstår i vardagen.

Ett tips! Döm aldrig och särskilt inte utan kritiskt tänkande. Tänk i olika riktningar, klarar du inte detta så var inte så bestämd i dina åsikter. Ödmjukhet tar dig längre!


 

"Håll käften"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0