Sommar....?

Ja då var jag tillbaks igen med några rader. Visst kan man begära mer av mig som skribent då det var relativt länge sen mina ord blottades för er men motivationen har legat på noll. Dock har det hunnit hända en hel del i världen som kanske är värt att ta upp...eller inte. Idag tar jag upp EM i alla fall.
Jag vet att EM är slut men kan man bara släppa det sådär? Vilka av er är egentligen nöjda med vad ni såg och upplevde? Jag menar givetvis "hela Em" och inte bara Lagerbäck och han "gubbar". Min åsikt i korta ord:

Grupp A    1:a Portugal   / 2:a Turkiet  / 3:a Tjeckien  / 4:a Schweiz
Här trodde väl de flesta att Portugal skulle gå vidare ihop med Tjeckien och att båda hade en chans på Guldet? Så blev inte fallet då ett fullständigt galet Turkiet överraskade många hemma i sofforna med att spela kul fotboll utan att stanna upp. Ronaldo är världens bästa spelare i när han sopelar i klubblaget men inte i när han speelar ilandslaget.
Saknaden av Nedved är grymt stor i Tjeckien, men visst fan är Koller Cool? Schweiz gjorde vad dom skulle.

Grupp B    1:a Kroatien  / 2:a  Tyskland  / 3:a  Polen  / 4:a Österrike
Rätt tråkig grupp faktiskt tycker jag. Kroatien visar sig ännu en gång kunna prestera på hög nivå och med fin teknik charmar dom de flesta. Tyskarna löser alltid sina problem som det sägs, tar sig till final ännu en gång utan att åtminstone imponera på mig. Polen och Österrike har inte i dessa sammanhang att göra.

Grupp C    1:a Holland  / 2:a  Italien  / 3:a Rumänien  /  4:a  Frankrike
Detta är en riktigt härlig grupp. Holland spelade en fotboll mot Frankrike jag aldrig sett innan. Vilket tempo, vilken teknik, vilket lag! Fantastikst är nog ordet jag söker för denna kompletta samling med underhållare. Italien däremot blir jag bara trött på. Min åsikt är inte att det är anfallarnas, yttermittfältarnas eller backlinjen som det är fel på. Det tyckte Donadoni som ändrade på de positionerna hela tiden. Nej Nej Nej! Italiensk fotbollsstil är ur tiden, tempot är för slött och allt handlar bara om små förflyttningar i massvis (typ 20 min) innan det kommer en genomskärare som "nästan" går fram. Varför går det så sakta då? Svaret är PIRLO! Visst är han gudabenådad med sina passningar och frisparkar men han sänker ju tempot likt en Puch Dakota på Autobahn. Rumänien......nja som väntat. Frankrike väljer att inte låta förbundskaptenen gå vilket jag kan tycka är märkligt, har inte sett Frankrike spela bra fotboll sen han tog över.

Grupp D    1:a  Spanien  /  2:a  Ryssland  /  3:a  Sverige  / 4:a  Grekland
Kära svenskar, sånt är livet. Spanien kanske inte skulle haft det där anfallet pga en tidigare frispark och allt vad det heter. Spanien vann EM, Ryssarna var grymt bra och överraskade alla med sitt spel. Grekerna är bara patetiska med sin rufsiga 5-backs linje. Kanske har jag fel nu men är det inte dags att göra lite ändringar i förbundet eller är det så att vi ska vara nöjda med det som presteras?

Hur som haver så är EM nu över och jag tycker att Spanien förtjänade guldet, tycker lite synd om David Villa som inte kunde skjuta hem skyttetiteln i finalen men sånt är livet.


 
Sommaren är här och så också speluppehållet för Beds. En fantastisk vårsäsong i ryggen gör att alla är värda ett par extra dagar på stranden för att visa upp sina kroppar som Kalle har skapat på försäsongen. Ska bli mycket intressant att följa upplösningen i båda serierna under hösten. Många spelare har verkligen höjt sin nivå ett par snäpp och det är kul att se hur hungrigt det är både bland gamla och unga.

Som sagt sommaren är här och därmed också alla roliga och spektakulära övergångar i fotbollseuropa, men det tänkte jag att vi tar nästa gång.


"Eftersom vi fått två öron, men bara en mun, betyder det väl att vi ska lyssna mer än vi pratar"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0